Seksi- ja erotiikkaperinnettä
Isojen poikien laulukirja (Peppi Helín) ja Pilvihin on piian nännit : Suomen kansan seksiperinnettä (Marja Paasio) olivat flunssaviikolla erinomaista luettavaa. En näitä sen suuremmin kommentoi, mutta annan hieman maistiaisia siitä, millaista tekstiä kirjoissa on.
Isojen poikien laulukirja
Peppi Helín
74 sivua
Gummerus
1994
Pyytäisin huomioimaan tekijäksi nimetyn ihmisen nimen. Epäilenpä, että tässä kontekstissa nimi ei ole välttämättä aivan oikea. (Jollet ole sananmuunnosharrastaja: Peppi Helín on sananmuunnos ilmaisusta ”heppi peliin”.)
Pieni pimppalaulu
(Silkistä sametista nirunarukengät -sävelellä)
Herrat ne hässii kortonkeilla
ja kaikenlaisilla kummeilla
minä vaan nättiä mamman likkaa
huitelen paljaalla kullillaMännäkin yönä toissakin yönä
nain minä unissani
kaksi niin hiivatin nättiä likkaa
riippui mun munissaniPillua ei saa pilkata
se kelpaa vaikka mille
se kelpaapi Suomen pojille
ja Venäjän keisarille
Pilvihin on piian nännit
Suomen kansan seksiperinnettä
Marja Paasio
255 sivua
Otava
2004 (2. painos)
Tietokirjabingon kohtaan Kirjan aihe liittyy työhösi. Historian opiskelijana ajattelen työni laajasti sekä aiheen että ajan suhteen. Seksin ja erotiikan historia on perin kiehtovaa, ja olen pariin otteeseen jo luennon jälkeen jäänyt kyselemään luennoitsijalta aiheesta. Kertaalleen keskustelin keskiaikaisista ehkäisymenetelmistä. Harkitsen myös, että kandidaatintutkielmani voisi liittyä jotenkin seksuaalisuuteen, erityisesti queeriin sellaiseen (ja siksi tein yliopiston kirjastoon hankintaehdotuksen Helmut Puffin kirjasta Sodomy in Reformation Germany and Switzerland, 1400–1600 – siitä se alkaa sitten).
Iisalmesta vuonna 1936 kerätyn ohjeen mukaan:
Jos kusta sihauttaa kuppiin ja antaa pojalle, niin tämä rakastuu juottajaansa.
Sortavalasta samaisena vuonna (1936) kerättiin ohje, joka saa ainakin itselläni perin epämukavan tunteen aikaiseksi kurkkuun:
Eräs lemmenikävän taika tehtiin ennen siten, että poika otti kullin niskasta kaksi karvaa, yhden vasemmalta puolen, toisen oikealta. Vasemmalta puolen otettu karva piti saada antaa salaa tytölle kahvissa ja oikealta puolen otettu karva marjasopassa. Sama taika tehosi tyttöjen tekemänä pojille, jolloin tyttö otti karvat pimpin niskasta.
Kittilästä 1930 kerätyssä ohjenuorassa varoitetaan omastakivasta:
Liiat kuukautiset tulevat sille, joka itte kanssansa himojaan tyydyttää.
Jos ongelmana on liiat erektiot, vuonna 1938 kerättiin Mikkelistä apu:
Jos muna, kalu, seisoi usein, piti se taivuttaa reisien väliin ja sanoa: "Hyi häppee mää!" Parempi vaikutus oli, jos vielä pieraisi lisäksi.
Jos taas liian vähäiset erektiot, vuonna 1913 kerättiin Askolasta siihen apu:
Jos miehen kalu ei oikein seiso eli ei ole ryhdikäs, niin on kustava vihkimäsormuksen läpi. Vika paranee sillä.
Onko koolla väliä? Vuonna 1900 Ylihärmästä kerätyn lausahduksen mukaan… no ota noista pohjalaisista selvää:
Ei sen kullin suuruudesta, kun se vain on pitkä ja paksu.
Peräseinäjoelta vuonna 1960 kerätyssä tokaisussa on aistittavissa hienoista turhautumista (kenties mikkeliläinen keino voisi auttaa?):
Linnuilla on aikansa, eläimillä on aikansa, mutta ihminen perkeles on aina kärväss.
Kommentit
Lähetä kommentti